Natuurwetenschappen

Nieuwe vormen van fotonen openen deuren naar geavanceerde optische technologieën

Fysica - 5.07
Fysica

In een wetenschappelijk artikel publiceerde onderzoekers van de Universiteit Twente in Nederland recent belangrijke inzichten over de elementaire deeltjes waaruit licht bestaat. Deze deeltjes, fotonen, 'gedragen' zich verbazingwekkend veel gevarieerder dan de elektronen rondom atomen, terwijl je ze tegelijkertijd veel makkelijker kan controleren.

Fysica - 1.07

Kan een computerchip nul energieverlies hebben in 1,58 dimensies?

Fysica

Wat als we een manier konden vinden om elektrische stromen te laten vloeien zonder energieverlies? Een veelbelovende benadering hiervoor is het geb

Chemie - 24.06

Weer micro- en nanoplastics in menselijk bloed gevonden

Chemie

Een tweede studie door analytisch chemici en immunologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en Amsterdam UMC (VUmc) over de aanwezigheid van microen

Fysica - 27.06

Passie voor papier

Fysica

Ruben Nicasy verdedigde op 27 juni zijn proefschrift bij de faculteit Applied Physics and Science Education.

Chemie - 17.06

Wetenschappers lossen scheikundig raadsel na eeuw op

Wanneer je twee oplossingen met tegengesteld geladen polymeren (polyelektrolyten) mengt, treedt een fasescheiding op die leidt tot de vorming van een polymeerrijke fase en een restvloeistoffase. De precieze verdeling van alle onderdelen, dat wil zeggen polyelektrolyten en tegenionen, was nog niet eerder vastgesteld. Onderzoekers van de Universiteit Twente kunnen nu kwantitatief meten hoe deze onderdelen precies verdeeld zijn met behulp van Nucleaire Magnetische Resonantie (NMR) spectroscopie.