Studententeam URE presenteert nieuwste raceauto; harder door de bochten en hogere topsnelheid

De URE18: harder door de bochten en een hogere topsnelheid. Foto: URE
De URE18: harder door de bochten en een hogere topsnelheid. Foto: URE
Doel is een plek in de top vijf op de wereldranglijst

De circa tachtig studenten van University Racing Eindhoven (URE) zijn klaar om op de racecircuits van Assen, Boedapest en de beroemde Hockenheimring de strijd aan te gaan met andere universiteitsraceteams uit de hele wereld. Hun wapen? De URE18, hun nieuwe elektrische en autonome raceauto die onder meer door een nieuw aerodynamisch pakket en autonoom systeem nog harder door de bochten kan. De topsnelheid ligt daardoor dit jaar tientallen km/h hoger, voor zowel de elektrische als autonome variant.

Door de verbeteringen strijdt URE ook dit jaar weer om de topposities in de zogeheten Formula Student competitie. Dat is ’s werelds grootste engineering design competitie waar universiteiten van over de hele wereld het jaarlijks tegen elkaar opnemen in Formule-1-achtige raceauto’s. Een plek in de top vijf op de wereldranglijst is het doel. De URE18, die slechts 200 kilo weegt, zal zowel in de categorie met coureur als in de autonome klasse strijden. Met één druk op de knop schakelen de studenten de wagen namelijk om van bestuurd naar volledig autonoom rijden.

Het doel is onder andere om te laten zien wat er mogelijk is met autonome mobiliteit. "We willen in de toekomst autonoom sneller rijden dan een mens. Ons doel is om het uiteindelijk op te nemen tegen een F1-coureur als Max Verstappen", vertelt Quinten Kustermans, verantwoordelijk voor de autonome systemen.

Winst, net zoals Verstappen

URE neemt deel aan wedstrijden op het TT Circuit in Assen (zowel elektrisch als autonoom), Boedapest (autonoom) en op de Duitse Hockenheimring (zowel elektrisch als autonoom). In het verleden wist het studententeam verschillende wedstrijden te winnen. Een daarvan was hun eerste autonome race, drie jaar geleden op het Formule 1-circuit van Barcelona. Precies, het circuit waar ook Max Verstappen ooit zijn eerste overwinning behaalde.

Het vertrouwen is groot binnen het team, en dat heeft te maken met de veranderingen aan de racewagen dit jaar. Zo is er een vernieuwd autonoom systeem. Door de verbeterde LiDAR-sensor en camera-integratie is het ’zicht’ van de auto nog scherper. "Het is nu mogelijk om anderhalf keer verder vooruit te kijken dan vorig jaar. Ook zien we de baan nu in kleur. De auto herkent de baan beter in moeilijke situaties. Hierdoor is de topsnelheid van het autonome systeem verhoogd van 75km/h naar 90km/h. De topsnelheid voor het elektrisch racen is verhoogd naar 105 km/h. Ook kan de auto dit jaar sneller door de bochten", legt Kustermans uit.

Sneller en betrouwbaarder

De auto is sneller, stabieler en betrouwbaarder dan ooit, en dat stemt teammanager Daan Vloet tevreden: "De auto reed de eerste meters al op 18 april 2024 wat uniek is in de geschiedenis van URE. Zeker als je bedenkt dat we pas in september 2023 begonnen met het ontwerpen van de URE18. De vroege start geeft ons drie keer zo veel testtijd dan de auto’s van de vorige jaren. Hierdoor is er meer tijd om de auto optimaal af te stellen en betrouwbaar te maken voor de races."

Het succes van URE is te danken aan de toewijding van de studenten en de ondersteuning van sponsoren. Maar URE is ook meer dan een raceteam. Het is, net als elk TU/e studententeam, een plek voor studenten om praktische ervaring op te doen naast de theorie die wordt onderwezen in colleges. Dit stoomt studenten klaar voor banen bij bijvoorbeeld grote autosportteams in de Formule 1, of elders in de industrie. Accu en drive train manager Lenn van der Veken benadrukt dit: "De ervaring die we hier op doen is van onschatbare waarde. We leren niet alleen over techniek, maar ook over teamwork en doorzettingsvermogen."

Ondertussen kijkt het team met een schuin oog naar volgend jaar. Vloet: "We vieren nu de URE18 en willen maximaal presteren, maar we zijn achter de schermen ook alweer druk bezig met de URE19. Elke dag is een uitdaging om onze auto’s sneller en beter te maken dan de voorgangers. Dit zal nooit stoppen."