In Nederland zijn de meeste e-steps verboden op de openbare weg, maar in andere landen in Europa zijn de elektrische deelsteps bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld, met name in grotere steden. Toch is hun reputatie inmiddels niet erg fraai. Zo verdwenen de e-steps in 2023 uit Parijs nadat inwoners met een overgrote meerderheid bepaalden dat de e-steps van straat gehaald moesten worden. Uit onderzoek van econoom Johannes Kasinger, verbonden aan Tilburg University, en zijn collega-onderzoekers blijkt nu ook dat het aantal gerapporteerde ongevallen met lichamelijk letsel per maand is gestegen met gemiddeld 8,2% na de introductie van elektrische deelsteps.
Ondanks de voordelen die het vervoersmiddel biedt als vervanger van auto’s en brommers (denk aan vermindering luchtvervuiling, geluidsoverlast en files), zijn tegenstanders vooral bezorgd over de overvolle trottoirs en veiligheid. Die verkeersveiligheid is onderzocht door Johannes Kasinger en collega-onderzoekers Cannon Cloud (Goethe University Frankfurt) en Simon Hess (University of Vienna). Zij onderzochten het effect van elektrische deelsteps op verkeersongevallen in 93 steden in zes landen (Oostenrijk, Finland, Duitsland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland). Wat blijkt? Het aantal ongelukken in de gemiddelde stad met lichamelijk letsel is gemiddeld per maand gestegen met 8,2% sinds de opkomst van de elektrische deelsteps.
Zomer-effect
De effecten zijn groot in de zomermaanden en niet significant in de winter. Dat is eenvoudig te verklaren volgens onderzoeker Johannes Kasinger: "De stijging van het aantal ongevallen met e-steps in de zomer houdt waarschijnlijk verband met het toegenomen gebruik van de e-steps tijdens deze maanden. Een praktische oplossing hiervoor zou kunnen zijn om de infrastructuur voor deze voertuigen tijdens de zomermaanden uit te breiden."
Nu verschillende mobiliteitsopties, zoals de deelsteps, vaker voorkomen, vormen ze nieuwe uitdagingen voor de stedelijke mobiliteit en veiligheid
Verbeteringen infrastructuur
In steden waar fietspaden beperkt zijn, zijn de gevolgen het grootst. In steden waar er een goede fietsinfrastructuur aanwezig is, zijn er geen effecten gevonden. Johannes Kasinger: "Elektrische deelsteps brengen hogere veiligheidsrisico’s met zich mee in steden waar de fietsinfrastructuur onderontwikkeld. In zulke omgevingen kan de kans op ongelukken met e-steps toenemen door overvolle wegen en beperkte ruimte voor micromobility.
Om dit aan te pakken zou overheidsbeleid zich kunnen richten op het uitbreiden van de infrastructuur om meer ruimte te creëren voor andere weggebruikers, zoals het aanleggen van speciale (fiets)stroken. Deze aanpak helpt niet alleen om het aantal ongevallen met elektrische deelsteps terug te dringen, maar stimuleert ook een verschuiving van autogebruik naar een veiliger en duurzamer verkeerslandschap."
Economische gevolgen
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) meldt in hun verkeersveiligheidsrapport uit 2018 dat de geschatte kosten van verkeersongevallen alleen al voor de EU-lidstaten meer dan 500 miljard euro bedragen. In 2019 ging een gemiddeld verkeersongeval met lichamelijk letsel in Duitsland gepaard met economische kosten van ongeveer 61.000 euro, waarvan 44.780 euro voor lichamelijk letsel. Ervan uitgaande dat deze kosten per ongeval gelden voor alle zes de landen in de steekproef, zou de toename van verkeersongevallen extra kosten met zich meebrengen van ongeveer ¤466.186 per maand en ¤5,6 miljoen per jaar voor de gemiddelde stad in de steekproef met 93,2 maandelijkse ongelukken.
Johannes Kasinger: "Nu verschillende mobiliteitsopties, zoals de deelsteps, vaker voorkomen, vormen ze nieuwe uitdagingen voor de stedelijke mobiliteit en veiligheid. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor stedelijke planners en de samenleving, waardoor een betere integratie van deze nieuwe mobiliteitsopties mogelijk wordt."