De Universiteit Utrecht is trots op haar studenten die een opvallende prestatie op het gebied van hun studie of daarbuiten leveren. Daarom reikt de rector magnificus elk jaar tijdens de opening van het academisch jaar twee studentenprijzen uit: de prijs voor de Beste Masterscriptie en de studentenprijs Maatschappelijke Impact (voorheen Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdienste). Inmiddels zijn de genomineerden voor deze prijzen bekend.
Alle genomineerden
De genomineerden voor de Beste Masterscriptie 2023 zijn: Nelleke Tanis, Anouk van Veldhoven en Sisi Chen. De genomineerden voor de studentenprijs Maatschappelijke Verdienste 2023 zijn: (1) Angeliki Gianniou, Yashna Pande & Isabel Dahmen, (2) VetInvolved (Marije Spinder, Lidewei de Boer, Barbara Meric, Lisa Braaksma en Sabine Baerts), (3) ’Van Hier Naar [...]’ (Stefan Gaillard, Robert Dasovic, Simon Bangma en Carsten Bakhuis) én (4) Emperiod (Lucy Richmond, Mia Fisher, Georgie Hekkelman, Luiza Boiteux, Julia Cosialls Homs, Valentina Bauer en Faye Sagild).
Genomineerden Beste Masterscriptie 2023
Nelleke Tanis - An epidemic and its aftermath: Cholera in Utrecht, 1866
Nelleke Tanis schreef een indrukwekkende scriptie over de financiële gevolgen van de cholera-epidemie die in 1866 in Utrecht meer dan 1700 slachtoffers eiste. Vele honderden huishoudens verloren een of meer kinderen, een moeder, een vader of beide ouders. In haar proefschrift laat Nelleke zien hoe de lokale gemeenschap zich inspande om gezinnen al tijdens de uitbraak te helpen en vervolgens een financieel steunprogramma opzette voor weeskinderen in het bijzonder en gezinnen waarvan de kostwinner was overleden.
Het resultaat is een wetenschappelijke tekst van hoog niveau. Het treffende gebruik van goed gekozen voorbeelden van individuen brengt de slachtoffers heel dicht bij de lezer, maar tegelijkertijd laat de auteur zien hoe de zorg voor deze gezinnen tijdens en na de epidemie werd georganiseerd in de 19e-eeuwse stedelijke samenleving van Utrecht. Naarmate het proefschrift vordert, verdiept ook de crisis zich, waardoor de lezer een steeds beter en indringender beeld krijgt van de effecten van cholera op deze lokale gemeenschap.
Maar de scriptie is meer dan dat. Het is ook een verkenning van het vermogen van een samenleving om bestaande sociale en financiële regelingen te gebruiken om een grote medische en economische crisis het hoofd te bieden. Nelleke doet dit door middel van een overtuigende en diepgaande analyse op drie niveaus: de individuele huishoudens, de gemeentelijke en kerkelijke organisaties voor armenzorg die voor hen zorgden, en de Utrechtse samenleving die zich mobiliseerde om geld in te zamelen om de getroffen gezinnen te helpen.
Anouk van Veldhoven - Interventions that disrupt the peace: Intimate partner violence when edutainment is targeted at men, women or both
Anouks scriptie behandelt een belangrijk onderwerp met een enorme maatschappelijke relevantie en implicaties voor het beleid. Wereldwijd rapporteert 30-40% van de vrouwen dat ze geweld hebben ervaren van een intieme partner (Intimate Partner Violence, of IPV). Onderzoek heeft aangetoond dat een belangrijke reden hiervoor het zogenaamde verzet van mannen is wanneer vrouwen kansen vragen of krijgen om hun positie in het huishouden of de samenleving te verbeteren. Recent werk is zich gaan richten op mannen met interventies om de resultaten voor vrouwen te veranderen - vanuit het perspectief dat mannen meestal dominante besluitvormers zijn, vooral in lage-inkomenslanden - in de hoop dat dit een effectievere methode zou kunnen zijn om de resultaten voor vrouwen te veranderen en om tegenwerking te verminderen. Ondanks bewijs van tegenwerking hebben studies die zich richten op mannen om de resultaten voor vrouwen te veranderen de effecten op IPV niet onderzocht.
Hieraan draagt de masterscriptie van Anouk bij. Ze bestudeert één interventie in Pakistan, een land met een hoog niveau van IPV, maar gericht op mannen, vrouwen of beide samen, zodat deze verschillende strategieën duidelijk vergeleken kunnen worden. Ze vindt dat het richten op mannen niet leidt tot een toename van IPV, maar dat het richten op vrouwen, alleen of gezamenlijk, leidt tot een toename van emotioneel intiem partnergeweld, wat impliceert dat het richten op mannen om de resultaten voor vrouwen te veranderen een effectieve strategie kan zijn om de bezorgdheid over IPV te verminderen als interventies gericht zijn op het veranderen van de resultaten voor vrouwen. Ze neemt geen veranderingen waar in fysiek of seksueel intiem partnergeweld. Dit is een belangrijke en substantiële bijdrage aan het veld en levert de belangrijke beleidsimplicatie dat interventies gericht moeten zijn op mannen als de doelstellingen zijn om de resultaten voor vrouwen te veranderen. In de inleiding van haar proefschrift schetst Anouk duidelijk haar bijdragen aan de literatuur, waarbij ze zowel recent als baanbrekend gerelateerd werk aanhaalt.
Sisi Chen - Peer acceptance and victimization in the classroom: The role of student ethnicity, socioeconomic status and teacher-student relationship
De scriptie gaat over een zeer relevant onderwerp en de praktische en wetenschappelijke relevantie van de scriptie wordt zeer goed uitgelegd. Het wordt duidelijk hoe deze studie iets toevoegt aan de body of knowledge. Ten eerste onderzoekt het de gecombineerde rol van SES en etniciteit in het voorspellen van relaties met leeftijdsgenoten, terwijl de meeste eerdere studies zich alleen richtten op etniciteit. Daarbij laten de resultaten zien dat SES eigenlijk een belangrijkere factor is in de vorming van relaties met leeftijdsgenoten dan etniciteit. Ten tweede richtte deze studie zich op de rol van de leerkracht en werpt daarmee meer licht op de zeer relevante vraag hoe leerkrachten kunnen bufferen tegen slachtofferschap door leeftijdsgenoten en acceptatie kunnen bevorderen in diverse klaslokalen. Samen benadrukken deze bevindingen het belang van het opnemen van SES in verder onderwijsonderzoek en benadrukken ze dat in de onderwijspraktijk SES niet mag worden genegeerd bij het vormen van relaties in de klas.
Sisi heeft een sterk theoretisch kader geschreven dat de belangrijke onderliggende theorieën en het relevante empirische werk in het veld schetst. De resultaten worden helder gepresenteerd. De bevindingen worden besproken in termen van hun relevantie voor onderzoek en hun relevantie voor de onderwijspraktijk. Sisi is zelf opgeleid en werkzaam geweest als leerkracht in het basisonderwijs en weet de bevindingen te vertalen naar de onderwijspraktijk. Op basis van haar scriptie heeft ze een erg leuke animatiefilm voor leerkrachten gemaakt om de bevindingen van haar onderzoek uit te leggen.
Genomineerden Maatschappelijke Impact 2023
VetInvolved: Marije Spinder, Lidewei de Boer, Barbara Meric, Lisa Braaksma en Sabine Baerts
VetInvolved is een studenten initiatief bestaande uit kritische en betrokken diergeneeskundestudenten met aandacht voor ethiek en dierenwelzijn. Ze organiseren discussieavonden over actuele onderwerpen of onderwerpen waar een dierenarts tegen aan loopt. Hier worden meestal 2 sprekers voor uitgenodigd die verschillende perspectieven zullen toelichten. Dit wordt vervolgd door een discussie aan de hand van stellingen en groen/rood kaarten. Voorbeelden zijn kalverhuisvesting, het inzetten van varkens als orgaandonor en de Maliebaandag. VetInvolved zet zich ook in binnen het onderwijs. Door bijvoorbeeld het houden van een enquête onder studenten, waarin gevraagd werd naar momenten binnen de studie waar er ethische dilemma’s plaatsvonden.
’Van Hier Naar [...]’: Stefan Gaillard, Robert Dasovic, Simon Bangma en Carsten Bakhuis
’Van Hier Naar [...]’ (VHN) is een interdisciplinair platform, opgericht door studenten in samenwerking met De Nieuwe Utrechtse School. Met alle Utrechtse studenten, professionals en patiënten analyseren en onderzoeken ze maatschappijbrede gezondheidsvraagstukken. Maatschappijgerichte thema’s in relatie tot gezondheid die aan bod komen bij VHN zijn bijvoorbeeld de groeiende gezondheidskloof/health inequity, het (aanstaande) zorginfarct, vertrouwen in de (medische) wetenschap, klimaatverandering, psychisch lijden, One Health en de prestatiemaatschappij. In gezamenlijkheid met Journal of Trial and Error (JOTE), genomineerde studentenprijs 2020, hebben ze o.a. een internationale workshop, een reeks publieksdialogen georganiseerd en werken ze samen met NPO1 mee aan een TV-documentaire over onorthodoxe medische behandelingen.
Angeliki Gianniou, Yashna Pande & Isabel Dahmen
Isabel Dahmen, Yashna Pande & Angeliki Gianniou hebben een lotgenotengroep voor studenten die rouwen om het verlies van een dierbare (Good Mourning) en studenten die worstelen met eenzaamheid (ConsciousConnections) geconceptualiseerd, gefaciliteerd, geëvalueerd en opnieuw uitgevonden. Om dit te kunnen doen, hebben ze intakes gehouden met alle geïnteresseerde studenten, en zo nodig doorverwezen naar studenten die professionele gezondheidszorg nodig hadden. Ze hebben alle peersupportsessies zelfstandig gefaciliteerd, alle ideeën van de deelnemers overgenomen en een gemeenschap van openheid tussen hen gecreëerd.
Ze hebben deelgenomen aan de UU-wellbeing week, deelden hun eigen ervaringen in een podcast en hebben via de focusgroepen al meer dan 50 studenten kunnen helpen (en de volgende groepen worden al weer opgezet). Op deze manier hebben ze positieve impact gemaakt op het studentenwelzijn van onze studenten.
Emperiod: Lucy Richmond, Mia Fisher, Georgie Hekkelman, Luiza Boiteux, Julia Cosialls Homs, Valentina Bauer en Faye Sagild
Emperiod is opgericht als project van Enactus als reactie op het feit dat 1 op de 10 vrouwen in Nederland last heeft van menstruatie-armoede. Daarnaast is er ook aandacht voor de gigantische afvalbergen die het met zich mee brengt. Het doel van Emperiod is om herbruikbare maandverbandjes te maken in samenwerking met lokale daklozenopvangcentra in Utrecht en omstreken. Daarnaast hebben ze een rol gespeeld in het opzetten van een dispenser met gratis toiletartikelen op het UCU en samen met Period.nl de Menstruweek in mei georganiseerd.
Criteria
Een onderwijsof onderzoeksdirecteur kan iemand van zijn of haar opleiding nomineren voor de studentenprijs Beste Masterscriptie. De student moet voldoen aan de opgestelde criteria. Iedereen van binnen en buiten de Universiteit Utrecht mag zelf een student voordragen voor de prijs Maatschappelijke Impact. Bekijk de criteria en procedure ( https://www.uu.nl/onderwijs/topdocenten-en-topstudenten/studentenprijzen )
Bekendmaking
Tijdens de Opening van het Academisch Jaar, maandag 4 september a.s. in de Domkerk, zal bekend worden wie de winnaars zijn.