Virtual Reality (VR) technologie wordt steeds meer gebruikt in verschillende domeinen, waaronder de medische wereld, training en onderwijs. Een opvallende toepassing van VR is pijnbestrijding om mensen af te leiden van pijngevoelens. Door gebruikers onder te dompelen in een virtuele omgeving kan VR hun aandacht effectief verleggen van de pijnlijke ervaring. Maar desorientatie en ongemak bij VR-ervaringen (cybersickness) moeten daarvoor bestreden worden, stelt onderzoeker Phillip Brown die op 25 september promoveert.
Die VR-ervaring helpt gebruikers het gevoel te geven dat ze in de virtuele wereld zijn in plaats van zich te concentreren op hun pijnsensatie. Hoewel de effectiviteit van VR als hulpmiddel om pijn af te leiden goed gedocumenteerd is, zijn er verschillende eigenschappen van VR die verder onderzocht moeten worden om de effectiviteit te vergroten.
Een cruciale factor is cybersickness, een aandoening die verwant is aan bewegingsziekte die ervoor kan zorgen dat gebruikers zich gedesoriënteerd en ongemakkelijk voelen in VR. Cybersickness kan het gevoel van opgaan in de VR-omgeving verminderen, terwijl juist die intense ervaring essentieel is voor effectieve pijnafleiding.
Daarom is het minimaliseren van cybersickness symptomen en het identificeren wanneer ze optreden van groot belang. Uit het onderzoek blijkt dat zowel door zelfgerapporteerde als fysiologische reacties (hartslag geleiding van de huid) te meten en te analyseren, we de effectiviteit van VR-interventies kunnen verbeteren en de algehele gebruikerservaring vergroten.