Van spel naar gesprek: hoe twee studenten sociale veiligheid op de TU Delft willen verbeteren

Twee studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft, Sophie Aulbers en Sophia Gaay Fortman, hebben ieder een spel ontwikkeld dat helpt om het gesprek over sociale veiligheid op de werkvloer op gang te brengen. De spellen zijn voortgekomen uit hun bachelor eindproject, waarbij de universiteit zelf als opdrachtgever fungeerde. Het doel: een middel ontwerpen om sociale veiligheid te bevorderen binnen de TU Delft.

Spel als oplossing voor een complex probleem

Studenten van de opleiding Industrieel Ontwerpen zijn door het Integrity Office gevraagd om een product te ontwikkelen dat helpt bij het verbeteren van sociale veiligheid op de universiteit. De studenten keken vanuit een diversiteit aan perspectieven naar het onderwerp. -Het voelde voor mij alsof het een probleem is dat je niet echt kan oplossen,- vertelt Sophia. -Maar toen ik eenmaal een idee had waar ik echt aan kon werken, gaf het veel motivatie om door te gaan. Zeker toen ik merkte dat medewerkers er echt iets aan hadden.-

Na uitgebreid onderzoek kozen zowel Sophie als Sophia ervoor om met speelse middelen aan de slag te gaan. Beide spellen zijn ontstaan uit onderzoek en vele gesprekken met medewerkers van verschillende afdelingen. -We hebben veel getest, geobserveerd en feedback gevraagd. Daardoor is het echt samen met medewerkers bedacht,- aldus Sophie. Vanuit die inzichten ontwikkelden ze elk een uniek concept: Sophie maakte een escape room-spel, Sophia een dialoogspel. -Mijn spel focust zich heel erg op open communicatie,- legt Sophie uit. -Dat wordt steeds meer gezien als belangrijke voorwaarde voor een sociale veilige werkvloer.-

Wat willen de studenten bereiken met de spellen

Hoewel de vormen van de spellen verschillen, streven ze hetzelfde doel na: mensen aan het denken zetten over hun eigen gedrag en wat dit bijdraagt. -Mensen leren veel over zichzelf doordat ze leren over hoe ze in een groep functioneren,- zegt Sophie. -Na het spelen van de escape room gaan mensen met elkaar in gesprek. Dan hoor je dingen als: -Misschien was ik wel te veel aan het zenden en te weinig aan het luisteren-. Deze bewustwording helpt om later, in echte werksituaties, het gesprek aan te durven gaan.-

Sophia-s spel richt zich op het maken van afspraken binnen een team. -Je bespreekt wat je graag wél en niet wil zien in je team. Aan het einde van het spel maak je concrete afspraken. Daardoor blijft het niet bij een leuk spelletje, maar kom je ook tot iets dat blijvend is.-

Waar staan Sophie en Sophia nu met de spellen?

Beide spellen zijn in de afrondende fase. -Mijn spel is een online document en ik heb al een simpele geprinte versie,- vertelt Sophia. -Het zou fijn zijn om nog een laatste test te doen, maar inhoudelijk is het af.- Ook Sophie is ver: -De werking en vormgeving van mijn escape room-spel staan. Ik moet alleen nog wat praktische onderdelen maken.-

Kleine veranderingen, groot effect

Dat de spellen daadwerkelijk iets in beweging zetten, blijkt uit de reacties van medewerkers. -Bij een team merkte ik dat ze na het spel meer samen pauze gingen nemen. Dat lijkt een klein ding, maar het maakte echt verschil,- zegt Sophia. -De collega-s betrekken elkaar meer, wisselen onderling meer uit en blijven minder vaak achter hun scherm doorwerken tijdens de lunchpauze.-

Beide studenten hopen dat hun spellen bijdragen aan een cultuur waarin medewerkers zich veiliger voelen en waarin problemen bespreekbaar worden voordat ze escaleren. Of, zoals Sophie het zegt: -Als je het in een spel over een gebeurtenis kunt hebben, kun je dit gesprek ook makkelijker doortrekken naar gebeurtenissen op de werkvloer.-

-We zijn nog aan het kijken hoe we het precies gaan promoten,- zegt Sophia. -Maar het idee is dat mensen het op de website kunnen vinden en gebruiken wanneer ze dat willen.- De spellen zullen beschikbaar komen via de website van de TU Delft, we houden je op de hoogte via tudelft.nl/socialeveiligheid.