Het College van Bestuur (CvB) heeft Ko de Ruyter benoemd tot hoogleraar Responsible Marketing Strategy aan de Amsterdam Business School (ABS). De Ruyter is op 1 september 2022 gestart bij de sectie Marketing.
Focusgebieden van de Ruyter’s onderzoek zijn klantenbinding en loyaliteit, marketingstrategie en het gebruik van technologie op het grensvlak tussen bedrijven en markten. Hij richt hij zich ook op de rol van marketing bij de transformatie van markten, bedrijven en consumentengedrag in de richting van sociaal en klimaatverantwoord ondernemen. Zijn werk is gepubliceerd in wetenschappelijk toptijdschriften zoals de ’Journal of Marketing’ en de ’Journal of Consumer Research’ en ’Management Science’.
De nieuwe hoogleraar leidt daarnaast een internationale onderzoeksgroep. Deze onderzoekt het verduurzamingsvermogen van organisaties en de rol van verschillende werkelijkheden (Augmented, Virtual en Neuro Reality) bij klanten patiėntbeleving. Aan de ABS begeleidt de Ruyter verschillende promovendi en geeft hij gastcolleges.
Over Ko de Ruyter
De Ruyter behaalde in 1988 zijn Masterdiploma in de politiekeen sociale wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in de bestuurskunde aan de Universiteit Twente in 1993. Hij heeft gedoceerd en onderzoek gedaan aan o.a. de Universiteit Twente, Maastricht University, City University London, University of New South Wales. In 2012 ontving de hoogleraar een life-time achievement award van de ’American Marketing Association’ voor zijn belangrijke bijdragen aan de wetenschap. Momenteel is de Ruyter vice-decaan onderzoek, hoofd van het Marketing Departement en hoogleraar Marketing aan King’s Business School, King’s College London.