Tilburg University benoemt Evelien Dirks per 1 september 2024 voor vijf jaar tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel ’Early Development and Intervention in Deaf and Hard of Hearing Children’. De leerstoel is ingesteld en gefinancierd door de Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind (NSDSK). De leerstoel, ingebed bij Tranzo, het wetenschappelijk centrum voor zorg en welzijn van Tilburg University, levert een bijdrage aan het psychosociaal functioneren van dove en slechthorende kinderen en daarmee aan hun deelname aan de samenleving.
Ongeveer één op de duizend baby’s wordt geboren met gehoorverlies. Dit heeft een impact op hun taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling en hiermee ook op hun deelname aan de samenleving. Onderzoek toont aan dat dove en slechthorende kinderen meer uitdagingen ervaren in hun taal, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling dan goedhorende kinderen. Ook hebben de meeste dove en slechthorende kinderen horende ouders, die vaak geen tot weinig ervaring hebben met doofheid. Dit heeft consequenties voor het ouderschap en de interacties tussen ouders en hun kinderen.
Over de bijzondere leerstoel
De nieuwe bijzondere leerstoel heeft als doel de zorg aan jonge dove en slechthorende kinderen en het systeem waarin zij opgroeien te stimuleren, door het vergroten van wetenschappelijke kennis en inzichten in de ontwikkeling van deze kinderen en de werkzaamheid van interventies. Daarnaast draagt de leerstoel bij aan het vergroten van bekendheid en kennis over de doelgroep bij een meer algemeen publiek, en in het bijzonder bij sectoren die zich richten op jonge kinderen, zoals kinderdagverblijven en JGZ-organisaties. Evelien Dirks: "De vroege ontwikkeling van dove en slechthorende kinderen is cruciaal voor hun latere groei en deelname aan de samenleving. De interactie tussen ouder en kind speelt hierin een essentiële rol. Interventies gericht op het hele systeem dragen bij aan hun ontwikkeling en moeten zo vroeg mogelijk starten. Ik zet mij in om deze ontwikkeling te stimuleren en te ondersteunen."
De leerstoel wordt vormgegeven aan Tilburg University en is ingesteld en gefinancierd door de NSDSK. De NSDSK is tevens een van de partners van de Academische Werkplaats (AW) Jeugd van Tranzo, Tilburg School of Social and Behavioral Sciences, Tilburg University. Ook zal zij onderwijs met betrekking tot haar leerstoelthema verzorgen binnen de universiteit.
Over Evelien Dirks
Evelien Dirks begon in 2007 als senior onderzoeker bij de NSDSK, waar ze zich richt op de vroegbehandeling van jonge dove en slechthorende (DSH) kinderen en hun gezinnen. In 2018 voltooide zij haar promotieonderzoek naar psychosociale ontwikkeling van kinderen met een matig gehoorverlies. Sinds januari 2020 is Evelien programmaleider DSH binnen de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van de NSDSK en programmaleider van het landelijke DSH 0-5 programma van het door ZonMw erkende meerjaren sectorplan Deelkracht. In haar onderzoek richt zij zich op de ontwikkeling van jonge DSH-kinderen, veelal binnen de context van de ouder-kindinteractie. Ook ontwikkelt zij interventies en producten voor kinderen, ouders en professionals, zoals apps en video’s en deelt zij haar kennis en expertise ook via onderwijs. Sinds 2016 is zij docent in postdoctorale programma’s bij de RINO, waar ze de cursus scientist practitioner en taal en gehoor geeft. Sinds 2019 is ze ook docent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht. Evelien is actief binnen het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), waar zij onder andere voorzitter is van de werkgroep die zich richt op DSH-kinderen en jongeren.