Een prijs voor duurzaamheid in het onderwijs ingesteld door studenten zelf. Hoogleraar Cultuurstudies Edwin van Meerkerk werd eind juni gehonoreerd met de Best Practice Award SustainaBUL, ingesteld door Studenten voor Morgen, een landelijke organisatie voor duurzaamheid in het hoger onderwijs. ’We willen instellingen motiveren om duurzaamheid hoog op de agenda te houden.’
Studenten voor Morgen vierde dit voorjaar haar dertigjarig bestaan, wat voor de Radboud Universiteit een feestelijk tintje kreeg met de aan Van Meerkerk uitgereikte duurzaamheidsbul. De organisatie is onder meer verantwoordelijke voor een jaarlijkse ranking, die uitwijst hoe instellingen scoren op duurzaamheid, in de volle breedte. ’Het gaat om huisvesting, de vergroening van campus, en ook over onderwijs en onderzoek’, aldus Lisa van den Dries, masterstudent biologie en bestuurslid van Studenten voor Morgen. ’Duurzaamheid raakt aan alle onderdelen van de organisatie.’ Eind juni was zij met twee medebestuursleden aanwezig bij de uitreiking van de bul aan Van Meerkerk.
Agnes Muskens, lid van het college van bestuur, onderstreept de aan Van Meerkerk overhandigde duurzaamheidsprijs. ’Deze universiteit heeft uitgesproken impact te willen maken in de samenleving. Daarom zullen we duurzaamheid hoog op onze agenda houden. Het is mooi dat dit wordt onderstreept met deze bul die door studenten zelf is ingesteld.’ Ook Van Meerkerk noemt dit een meerwaarde. ’Het laat zien dat de studenten zelf dingen in beweging kunnen krijgen.’ De uitgereikte bul motiveert Van Meerkerk om door te gaan met zijn missie. ’Ik voel me gesterkt. Het is belangrijk te laten zien dat duurzaamheid meer is dan beleid op papier. Het is belangrijk dat studenten kunnen leren, ervaren én voelen dat je er echt iets mee kunt. Daar zitten veel studenten op te wachten.’
Impact met onderwijs
De honorering van een Comeniusbeurs stelde Van Meerkerk in staat om de afgelopen twee jaar op missie te gaan langs alle 38 bacheloropleidingen van de universiteit. Op basis van gesprekken met docenten en studenten stelde hij een ’toolkit’ samen, een handvat waarmee alle docenten aan de slag kunnen met duurzaamheid. Hij probeert zo de volgens hem grote groep nog twijfelende docenten over de brug te helpen. ’Veel docenten vragen zich af of dit thema niet te activistisch is. De toolkit geeft een handreiking om duurzaamheid op een verantwoorde manier op tafel te krijgen in het onderwijs.’ Docenten voelen ook wel aan dat dit nodig is, zo wijst Van Meerkerk op de wens van veel studenten voor impactvol onderwijs. ’Studenten willen straks een verschil kunnen maken om bij te dagen aan de problemen in de wereld. Daar moet het onderwijs van vandaag op inspelen.’
De prijs geeft wind in de rug om de ambities van de universiteit hoog te houden, zegt Muskens. ’Op alle fronten zien we dat studenten en docenten hun zorgen om klimaatverandering en gebrek aan sociale duurzaamheid willen omzetten in actie, in de collegezaal en in hun eigen leven. Dat moedigen wij ook aan.’ De handreikingen van Van Meerkerk zijn daarom welkom om duurzaamheid op een mooie manier in het onderwijs te integreren. ’Het is belangrijk dat je kunt laten zien dat het leuk is om hiermee aan de slag te gaan. Als je iets leuk vindt, word je er goed in, en als je er goed in bent, kun je impact gaan maken.’
Aan Studenten voor Morgen zal het niet liggen. Lisa van den Dries: ’We blijven de instellingen volgen om duurzaamheid op alle vlakken serieus te nemen, dat ze de stappen blijven zetten die nodig zijn. Aandacht verslappen is geen optie.’
Duurzaamheid binnen de Radboud Universiteit
We geven duurzaamheid een prominente plek in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Studenten komen in hun opleiding in aanraking met vraagstukken rondom duurzaamheid. De campus wordt steeds duurzamer. En we willen, ook via ons onderzoek, bijdragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.
Duurzaamheid