De bio-sketch: ruimte voor meer dan onderzoek met focus op de mens

- EN- NL
Archieffoto: Vincent van den Hoogen
Archieffoto: Vincent van den Hoogen
Vanaf september schrijven wetenschappers een biografische schets bij het maken van een stap in hun carrière.

Bij het beklimmen van de academische carrièreladder moeten TU/e-wetenschappers vanaf september een biografische schets schrijven. Hierin reflecteren ze op zichzelf en op hun visie op het gebied van onderwijs, onderzoek, leiderschap en impact. "Het biedt een mooie basis om de discussie te voeren over waar je naartoe wilt als wetenschapper."

Het begon met een pilot bij de faculteiten Mechanical Engineering en Industrial Engineering & Innovation Sciences, maar inmiddels is de biografische schets , ook wel de bio=sketch genoemd, TU/e-breed uitgerold.

Het is een nieuw instrument dat onze universiteit heeft ontwikkeld voor het op een andere manier beoordelen en erkennen van wetenschappers dankzij Erkennen en Waarderen.

Vijf A4’tjes aan visie

Vanaf september vraagt de universiteit van wetenschappers die een stapje hoger willen op de academische ladder, een bio-sketch te schrijven als voorbereiding op het ’sollicitatiegesprek’ bij de benoemingsadviescommissie (BAC).

Hierin reflecteert de kandidaat op zichzelf, en schrijft een statement voor de domeinen onderwijs, onderzoek, leiderschap en impact. En verdeelt zijn/haar tijd over die domeinen. En dat op maximaal vijf A4’tjes.

Hoogleraar Harald van Brummelen is voorzitter van de vaste benoemingsadviescommissie (BAC) van zijn faculteit Mechanical Engineering. In die functie heeft hij het afgelopen jaar meer dan dertig BAC’s begeleid waarbij de kandidaat de bio-sketch gebruikte om zichzelf te laten zien.

Daarnaast was hij als voorzitter van de interfacultaire commissie (IFC) Engineering nauw betrokken bij de ontwikkeling van de biografische schets door Human Resources Management.

Wat verandert er met de invoering van de biografische schets?

Van Brummelen: "Het verandert primair de manier waarop onze wetenschappers zichzelf kunnen presenteren. We vragen ze om zichzelf met een goed onderbouwd profiel in de context van hun werkveld neer te zetten. Met een visie op onderwijs, onderzoek, impact en leiderschap. Onderbouwd met een fact sheet. Dit is mijn positie en dit maakt mij uniek, hierdoor spring ik eruit. En ik heb dit trackrecord om dat te ondersteunen", illustreert Van Brummelen.

"Vooral wetenschappers die zichzelf wat breder willen profileren dan enkel op onderzoeksvlak, kunnen met de bio-sketch hun ei kwijt", is de ervaring van Van Brummelen. "Het biedt een mooie basis om de discussie te voeren over waar je naartoe wilt als wetenschapper, hoe je bijdraagt aan de TU/e."

Waardevol instrument

"In plaats van enkel naar cijfers en het verleden te kijken, naar hoeveel je gepubliceerd hebt en wat je H-index is, kijk je naar de persoon. Hoe kun je gebruiken wat je hebt gedaan voor je toekomst? Leuk dat je een paper geschreven hebt, maar wat betekent dat voor jou als wetenschapper? Welke richting wil je ermee op? Dat maakt de bio-sketch tot een enorm waardevol instrument."

’Dankzij de biografische schets kan ik laten zien hoe ik meerwaarde toevoeg’

Ramiro Serra ervaart de biografische schets als een grote stap voorwaarts om je carrière vorm te geven. Hij promoveerde tot universitair hoofddocent-1 binnen de faculteit Electrical Engineering. Voor dat beoordelingsgesprek maakte hij gebruik van de biografische schets. Hierin definieerde hij hoe hij gewaardeerd wil worden voor zijn onderwijsen educatieve inspanningen, zijn onderzoeksresultaten, en hoe hij presteert op leiderschap en impact.

Ramiro Serra is onderzoeker in de Electrical Energy Systems Group bij Electrical Engineering. Als een van de eersten van zijn faculteit heeft hij de biografische schets ingezet voor zijn promotiegesprek bij de Beoordelings Advies Commissie (BAC).

In de biografische schets reflecteren wetenschappers per categorie (onderwijs, onderzoek, leiderschap en impact) op wat ze gedaan hebben in het verleden. En beschrijven ze een visie voor zichzelf in de toekomst.

"Voor mij bood dat voordelen, want ik ben niet het archetype onderzoeker." Serra is een gedreven docent en onderwijsvernieuwer naast zijn onderzoek. "Maar het is moeilijker om daarvoor de juiste waardering te krijgen."

Wat is er anders tijdens een BAC-zitting met de bio-sketch?

Van Brummelen: "Kandidaten kunnen meer vragen verwachten over hun motivering. We willen niet alleen weten wát ze doen, maar vooral waaróm ze dat doen. Waarom maak je die keuze, hoe ben je daarop gekomen, welke keuzes wil je nog maken?"

Van Brummelen merkt dat het nog niet iedereen even goed lukt om zichzelf strategisch te positioneren en presenteren. "Met Erkennen en Waarderen en de bio-sketch zijn we meer op zoek naar de persoonlijke motivatie van onze wetenschappers. Voor de een kan dat pure nieuwsgierigheid zijn, voor de ander een intrinsieke wens om bepaalde problemen op te lossen. Daaraan willen we meer ruimte geven."

We willen niet alleen weten wat wetenschappers doen, maar vooral waaróm ze dat doen.

Harald van Brummelen, voorzitter interfacultaire commissie Engineering

Hoe zijn de reacties van wetenschappers op de bio-sketch?

"Er is soms wat koudwatervrees. Ik kan me voorstellen dat er collega’s zijn die het gevoel hebben dat ze weer door een andere hoepel moeten springen. Hebben ze net een onderzoeksstatement geschreven voor hun vorige BAC, en nu vragen we weer wat anders met de bio-sketch. Het is een veranderingsproces, en het heeft wat tijd nodig, maar ik denk dat het op alle vlakken beter wordt dan het was."

Van Brummelen vindt het belangrijk dat de biografische schets niet weer in een la verdwijnt tot de volgende BAC eraan komt. "Dit moet een geïntegreerd onderdeel worden in het carrièrebeleid van onze universiteit. Het is geen momentopname, maar een doorlopend proces van waar je staat en waar je naartoe wilt gaan."

’Expliciet reflecteren op wat ik heb bereikt en wat mijn ambities zijn, is erg nuttig’

Universitair hoofddocent Karin Smolders verscheen eind 2023 voor de beoordelingsadviescommissie (BAC) voor haar promotie naar UHD2. Dit deed ze met behulp van de biografische schets.

Karin Smolders werkt bij de Human-Technology Interaction groep binnen de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. Ze is gespecialiseerd in chronobiologie, psychologie en data science en is geïnteresseerd in hoe we technologie het beste kunnen inzetten voor de monitoring en management van gezondheid. In haar onderzoek focust ze zich op de impact van lichttechnologie op het welbevinden, gezondheid en prestaties van de mens.

Sinds februari 2024 is ze UHD2. Als voorbereiding op haar gesprek bij de beoordelingsadviescommissie (BAC), maakte ze gebruik van de biografische schets. Daarin gaf ze ook aan hoe ze haar tijd en focus wil inzetten. Gemiddeld genomen spendeert ze ongeveer vijftig procent van haar tijd aan onderwijs, veertig procent aan onderzoek en tien procent aan impact. "Die indeling maken was niet gemakkelijk, omdat taken soms met elkaar verweven zijn en kunnen wisselen per kwartiel. Dit is de default, maar tuning hiervan is mogelijk", zegt Smolders.

Karin Smolders, UHD bij Industrial Engineering & Innovation Sciences

Wat verandert met de bio-sketch voor de leden van de benoemingsadviescommissies?

"Het vraagt een andere mindset. De meeste leden van een BAC zijn opgegroeid in een traditioneel systeem waarin de nadruk ligt op onderzoeksoutput. Dat is niet meer het enige waarop we toetsen, omdat mensen zich ook kunnen positioneren op onderwijs, impact en leiderschap."

Er is meer ruimte voor nieuwe richtingen. Daar moeten we allemaal aan wennen.

Harald van Brummelen, voorzitter interfacultaire commissie Engineering


"De leden van de BAC’s moeten er ook aan wennen dat mensen meer bewegingsvrijheid hebben. En leren hoe ze wetenschappers met bredere profielen kunnen beoordelen."

Human Resources Management heeft voorbeelden ontwikkeld voor de leden van de BAC’s. "Die zijn heel waardevol voor ons, en ik zie groei in de BAC-commissies", zegt Van Brummelen.

"Dankzij de pilots bij Mechanical Engineering en Industrial Engineering & Innovation Sciences hebben we ervaring opgedaan. Daarmee wordt ons beoordelingskader ook breder. Reflecteren op hoe een zitting is gegaan, is helpend voor een volgende keer, zelfs al zijn de kandidaten heel verschillend."

Knop omzetten

"Vooral de leden van de interfacultaire commissies doen veel ervaring op omdat ze veel deelnemen aan BAC’s bij verschillende faculteiten en disciplines. Van die ervaring zouden we nog wat meer gebruik kunnen maken."

Van Brummelen ziet dat de wetenschappers ook moeten wennen aan het feit dat er diversere carrièrepaden mogelijk zijn dankzij Erkennen en Waarderen. "Je kunt niet zomaar de knop omzetten en zeggen ’we gaan het met z’n allen anders doen’. Het is een cultuuromslag. Ze moeten eraan wennen dat ze meer ruimte krijgen."

’Het mooie aan de bio-sketch is dat je het heel persoonlijk kunt maken’

Onderzoeker Maja Rücker verscheen in de lente van 2023 voor de beoordelingsadviescommissie (BAC) voor haar promotie naar UD1. Ze deed mee aan de pilot bij Mechanical Engineering om hiervoor gebruik te maken van de biografische schets.

Maja Rücker doet sinds 2020 aan de faculteit Mechanical Engineering onderzoek naar poreuze materialen. In haar biografische schets legde ze de nadruk op onderzoek, leiderschap en diversiteit.

"Ik wil me vooral focussen op onderzoek, want mijn hart ligt bij mijn onderzoek naar poreuze materialen. In mijn biografische schets schreef ik hoe ik uitdagingen in mijn vakgebied wil oplossen in de toekomst. Zo’n visie is moeilijk te verwerken in een curriculum vitae. De bio-sketch biedt ruimte voor je ambities en perspectieven op je werk en op jezelf. Het gaat verder dan beoordelen op harde eisen zoals aantallen publicaties."

Rücker schreef in haar bio-sketch ook over haar activiteiten rondom diversiteit. Ze kwam vier jaar geleden bij de TU/e werken dankzij het Irène Curie Fellowship -programma. In dat programma krijgen vrouwelijke wetenschappers voorrang bij het invullen van vacatures.

Wat heeft je het meest verrast tijdens BAC-zittingen waarbij de kandidaat zichzelf presenteerde met een bio-sketch?

"Ik heb jonge mensen voorbij zien komen die een heel helder profiel voor zichzelf neerzetten. Dat vind ik heel knap, en dat staat voor mij centraal tijdens zo’n zitting. De kern ligt bij het waarom. Probeer vanuit een strategische kern te werken aan waarom je iets doet of wilt doen. En minder op de uitvoering en hoe je het wilt doen."

Als voorzitter van een BAC houdt Van Brummelen na afloop altijd een kort gesprek met de kandidaat. "De BAC-leden hebben enorm veel ervaring en kunnen nuttige adviezen en inzichten geven. Dat wordt vaak gewaardeerd." Dit past in zijn beleving ook perfect bij de insteek van de bio sketch. "Het gesprek gaat meer over de mens dan over een lange lijst met cijfers van wat ze gepresteerd hebben. Dat vind ik erg waardevol."

Uit onze strategie: over Erkennen en Waarderen

Wetenschappers doen zoveel meer dan alleen onderzoek. Ze geven onderwijs, begeleiden studenten en promovendi, geven leiding aan een afdeling, en delen hun inzichten met het grote publiek. Toch worden ze vooral nog beoordeeld op hun individuele onderzoeksoutput. Dit verandert met Erkennen en Waarderen. Samenwerken in een team wordt gestimuleerd, en er ontstaat meer ruimte voor diversiteit in ambities en talent op het gebied van onderzoek, onderwijs, leiderschap en impact. Erkennen en Waarderen valt in onze Strategie 2030 onder het thema Talent.

Vragen?

Heb je vragen over wat Erkennen en Waarderen voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Julma Braat van Human Resources Management.