Bart Somers: ’Verbrandingsmotor ten onrechte in verdomhoekje’

- EN- NL
Bart Somers
Bart Somers

Energie-onderzoeker spreekt met Lieven Scheire over de toekomst van de verbrandingsmotor. -Met alleen stroom komen we er niet!-

De verbrandingsmotor, veel mensen associŽren hem met dieselwalmen, oude industrie en de uitstoot van CO2. Ten onrechte, vindt Bart Somers. In deze nieuwe aflevering van onze podcastserie Sound of Science legt de onderzoeker uit waarom de verbrandingsmotor wel degelijk toekomst heeft. En hij vertelt waarom afgedankt fritesvet een ware goudmijn kan worden in BelgiŽ. Iets waar gastheer Lieven Scheire wel oren naar heeft.

Bart Somers is hoofddocent bij de vakgroep Power & Flow van de faculteit Mechanical Engineering en ook verbonden aan energie-instituut EIRES. Een toekomstbestendige verbrandingsmotor met duurzame brandstoffen is vooral van belang voor de transportsector, zegt Somers, waar elektrificatie vanwege de omvang en het gewicht van de benodigde batterijen nog geen optie is. Denk aan zware vrachtauto-s, schepen en vliegtuigen.

Maar op korte termijn kunnen ook gewone personenauto’s met een klassieke verbrandingsmotor baat hebben bij een meer duurzame brandstof.

-Op dit moment wedden we in Nederland veel te veel op ťťn paard, ook Den Haag. Terwijl we het ons gewoon niet kunnen permitteren om niet alle zeilen bij te zetten om de uitstoot van CO2 en stikstofoxiden zo snel mogelijk omlaag te brengen. We kunnen echt niet wachten totdat alles is geŽlektrificeerd-, aldus Somers.

E-fuels

De onderzoeker verwacht veel van alternatieve brandstoffen met een lage CO2-footprint, zoals de tweedeen derde-generatie bio-brandstofen, waterstof en ook de zogenaamde e-fuels. E-fuels zijn kunstmatige brandstoffen die gemaakt worden door het synthetiseren van duurzaam geproduceerde H2 en CO2 of N2. Denk aan methanol en ammoniak.

Deze brandstoffen zo schoon en efficiŽnt mogelijk te verbranden is geen sinecure, zegt Somers. Zijn team gebruikt daarvoor rekenmodellen, testmotoren, lasers en camera-s, zodat ze precies begrijpen hoe de verbranding in zijn werk gaat. -De verbranding duurt ultrakort, niet meer dan 2 milliseconden. Om dat te filmen hebben we zeer snelle camera’s nodig, met honderdduizenden frames per seconde.-

Beluister de podcast

In de nieuwste aflevering van onze wetenschapspodcast Sound of Science hoor je alles over het onderzoek van Bart Somers, ook waarom brandstof soms ruikt naar aardbeien...

Je kunt het gesprek hieronder beluisteren. Of ga naar je favoriete podcastplatform en zoek naar -Sound of Science-. Abonneer je op het kanaal om automatisch op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen!

Wil je reageren? Mail ons op nieuws@tue.nl.

Energie-onderzoeker spreekt met Lieven Scheire over de toekomst van de verbrandingsmotor. -Met alleen stroom komen we er niet!-

Een van de deelnemers is studententeam T.E.S.T. van de TU Eindhoven zelf.

Een op de vijf Nederlanders heeft inmiddels een airco. Maar is dit echt de enige oplossing voor het steeds warmer wordende klimaat in ons land?

Hoogleraar wetenschapscommunicatie vertelt in onze podcast Sound of Science waarom samenleving en wetenschap meer de dialoog zouden moeten aangaan.

Nieuwsbrief Onderzoek

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief met de nieuwste ontdekkingen van onze TU/e-onderzoekers.

TU/e podcasts

In de Nederlandstalige podcast Sound of Science bespreekt de Vlaamse cabaretier en wetenschapsfanaat Lieven Scheire de laatste wetenschappelijke ontdekkingen en de rol van technologie in de samenleving.

Instagram - research

Volg ons laatste onderzoeksnieuws op Instagram.

Op ons YouTube-kanaal vind je de nieuwste video’s en animaties over onderzoek, onderwijs en werken bij TU/e.